روابط عمومی ۰۹۰۲۲۰۰۷۸۷۰ پاسخگویی روزهای شنبه تا چهارشنبه از ساعت ۹ الی ۱۴ (به جز ایام تعطیل)

موزه ها

موزه ها

موزه ها

موزه‌های حرم رضوی 
در مجموعه‌ی حرم رضوی، چندین موزه وجود دارد. این موزه‌ها، چندین نمایشگاه دارند که در آنها آثار متعددی از جمله مجموعه‌های تمبر یا مدال‌های اهداییِ ورزشکاران، به نمایش درآمده است. بخش مربوط به فرش، آثار و فرش‌های جالب و ارزشمندی دارد. یکی از دیدنی‌ترین آثار این موزه‌ها، ضریح قدیمی است که در سال ۱۳۸۰ با ضریح جدید تعویض شد. اگر به تاریخچه‌ی حرم علاقه دارید، در این موزه‌ها، اطلاعات خوبی در اختیارتان قرار می‌گیرد. برای گردشگران خارجی نیز، دفتر راهنمای زائران خارجی در حرم وجود دارد.  

موزه نان مشهد
نخستین موزه نان خاورمیانه که وسایل پختن نان مثل انواع آسیاب و انواع نان را در خود دارد.
 کیلومتر ۱۷ بزرگراه آسیایی بعد از سه‌راه فردوسی واقع شده است .

موزه نادری
موزه نادری شامل ادوات جنگی دوره نادرشاه، آرامگاه نادر و آرامگاه محمدتقی خان پسیان، سردار خراسان است ودر چهارراه شهدا واقع شده است .

 

موزه مردم شناسی رباط ویرانی 
 موزه مردم شناسی رباط ویرانی که از مهم ترین موزه های مشهد است با هدف معرفی جایگاه و اهمیت مشاغل سنتی و بومی مشهد در سال ۱۳۸۵ در محل رباط ویرانی از بناهای تاریخی دوره تیموری و صفوی ایجاد گردیده است.رباط ویرانی بنایی است سرپوشیده که در قرون و سده های پیشین راه کاروانرو بین نیشابور توس بوده . در این موزه بخش های مختلفی از جمله فیروزه تراشی و هرکاره تراشی، زین سازی، گاری سازی، جاروبافی، حصیربافی، عطاری و گیاهان دارویی، پوستین دوزی و حلاجی، کفاشی و… به نمایش درآمده است.بر مبنای ارقام و آمار منتشر شده از عدد و سکنه شهر مشهد در سال ۱۲۹۵ق، در این شهر حدود ۳۳۶ نوع شغل و حرفه وجود داشته که از نظر تعداد، بقال، شعرباف، زارع و خباز در صدر مشاغل قرار داشته اند و می توان آن را نخستین موزه مردم شناسی روستایی کشور و اولین موزه تخصصی مشاغل و حرف سنتی در خراسان به شمار آورد.رباط ویرانی در شهرستان شاندیز، بخش طرقبه، روستای ویرانی واقع شده و این اثر در تاریخ ۲۷ دی ۱۳۷۷ با شماره ثبت ۲۲۶۱ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .
آدرس: مشهد، ۱۰ کیلومتری جاده مشهد به شاندیز، ویرانی

موزه آب 
توسط اداره آب منطقه‎ای خراسان مشهد افتتاح شده و بررسی، شناخت و معرفی سازه‌های آبی قدیمی استان مانند سدها، قنات، آب انبارها، یخدان‌هاو ….. ومعرفی چگونگی پیشرفت صنعت آب از گذشته تا به امروز است .
آدرس: مشهد، بلوار سازمان آب، اداره آب منطقه ای خراسان

 

موزه علوم زمین 
نمونه های شگفت آوری از انواع سنگ ها، کانیها، فسیل ها و … از سراسر ایران و جهان جمع آوری و پنجره ای به این دنیای هیجان انگیز باز شده است . در این موزه بیش از هزار نوع نمونه وجود دارد.در این مجموعه تلاش می شود تا بازدید کنندگان با مفاهیم اساسی زمین شناسی و مخاطرات، اکتشاف و معدن، زمین شناسی زیست محیطی و همچنین کاربرد آنها در زندگی امروز،‌ آشنا شوند.همچنین استفاده از جلوه های نمایشی سنگ ها و فسیل ها، فیلم های مستند آموزشی است .
آدرس :مشهد، انتهای بلوار پیروزی، میدان حر، بلوار سرافرازان
تلفن :۰۵۱۳۸۲۱۸۱۴۶

موزه بزرگ خراسان

کامل ترین و بزرگ ترین موزه مشهد موزه استان قدس رضوی ست . این موزه با زیر بنایی نزدیک به ۱۸۰۰۰متر مربع در مجموعه فرهنگی تفریحی کوهسنگی واقع شده است.ودارای ۱۳ طبقه میباشد. طرح کلی بنا از عمارت خورشید در کلات نادری الهام گرفته شده و این طرح در قامت یکی از بزرگترین موزه های خاورمیانه تحقق یافته است.در حال حاضر اشیاء به نمایش درآمده در موزه بزرگ شامل ابزار سنگی، اشیاء سفالی، شیشـه ای، فلزی، قطعات گچبری، نسخ خطی و چرم است که نشان دهنده عظمت و شکوه خراسان در قرون گذشته می باشد. این اشیاء مربوط به دوران پیش از تاریخ، تاریخی و اسلامی بوده و قدیمی ترین آنها به حدود هشتصد هزارسال قبل و جدیدترین آن ها به دوران معاصر تعلق دارد.
آدرس:خراسان رضوی،مشهد،پارک کوهسنگی 
ساعت بازدید:هر روز ساعت ۸ صبح الی ۵ عصر

موزه حوضخانه هزاردستان

در اواسط راسته بازار جنت بین جنت 4 و 6 ، مکانی به وسعت ۳۵۰ متر مربع وجود دارد که به موزه حوضخانه هزار دستان معروف است. در این فضا علاوه بر بازدید از اشیای قدیمی و سنتی می توانید با انواع غذاهای سنتی و نوشیدنی های اصیل ایرانی پذیرایی شوید.این اشیا شامل تلویزیون و تلفن های قدیمی، سماور، ظروف قدیمی و سفالی، سازهای سنتی، کوزه،قابلمه های سنگی،صندوقچه و...می باشد ، دیوارها با نقاشی های دیواری از داستان های شاهنامه تزئین گردیده است و در سر هر ستون کتیبه های خطی اشعار عرفانی که با خط زیبای نستعلیق نگاشته شده به چشم می خورد و حوض سنگی وسط حوضخانه و شاه نشین آن به خوبی طراحی شده است . بدون شک در این حوضخانه حسی متفاوت را تجربه خواهید کرد، پس حتما از این مکان زیبا و دلنشین دیدن فرمایید.

0 نظر

ارسال دیدگاه

ورود

اکانت ندارید؟ ثبت نام

رمز جدید برای شما پیامک خواهد شد